На 16 май 2019 г. се състоя официалната церемония по награждаване на номинираните модерни български ферми, организирани от информационната кампания „Бъдещите лидери в селското стопанство". Номинациите са ключово събитие в кампанията, която продължи една година с финансовата подкрепа на Европейската комисия. Целта й е да представи Общата селскостопанска политика и нейния принос за развитието на родното ни земеделие.
Номинациите за модерна българска ферма се приемаха онлайн до края на миналата година. До втория кръг достигнаха 8 ферми, три от които си тръгнаха с почетни статуетки.
Първа награда в Номинациите за модерна българска ферма беше връчена на малкото семейно стопанство - Киви Реколта. Г-жа Албена Георгиева, собственик на фермата представи изключително вдъхновяващата история на своето стопанство и трудностите, пред които е изправена в желанието си да предложи завършен продукт на пазара: „Ние сме малка семейна ферма, но имаме модерно отношение към храната. Най-лесно се отглежда суровина, но тя трудно се продава като завършен продукт“. Фермата има затворен цикъл на производство – освен насажденията от киви, които отглеждат, те предлагат интересни и нетрадиционни продукти с киви - сладко, пестил, био шоколад, козметична серия и др., които можете да намерите на фермерските пазари, на които Киви Реколта редовно участват.
Втора награда в Номинациите за модерна българска ферма получи ферма Венец.Т, която отглежда плодове и зеленчуци в био и пермакултурни градини в с. Тодорово и с. Дебнево. Г-жа Катрин Цанев, собственик на фермата, разказа своята история за това защо е предпочела да се завърне в България и да се занимава с устойчиво земеделие. Градините на фермата са създадени след задълбочени изследвания, като в тях се съчетават различни ядливи и други растения, които живеят в симбиоза и се допълват едно друго. Този подход позволява практикуването на устойчиво земеделие. „Тази награда е за целия ни екип. Каквото произвеждаме е от хора за хора. Гордея се с това, че имаме над 20 работници. Идеята е тази ферма да се издържа сама, но също да помага на хората в този район“, каза г-жа Цанев.
Наградата „Любимец на публиката“ получи Pura Vida Organic Farm - семейна биоферма в с. Аканджиево, обл. Пазарджик, за отглеждане на зеленчуци и плодове по щадящ природата начин. Основатели на биофермата са Кристиан и Валентина Василеви, които преди време напускат космополитния Ню Йорк, за да развиват собствен земеделски бизнес в Пазарджишко.
Официални гости на церемонията бяха г-н Александър Попов, главен експерт в дирекция „Професионално образование и обучение“, Министерство на образованието и науката, г-жа Мариела Пчелинска, Министерство на земеделието, храните и горите и представители на журито, определило победителите в Номинациите за модерна българска ферма – г-н Калоян Стойчев - председател на Национална асоциация на местните инициативни групи в България и г-н Любен Каридов, собственик на КАРО ФРУТ ООД.
По време на церемонията, Тихомира Трифонова, ръководител на екипа на информационната кампания „Бъдещите лидери в селското стопанство", представи резултатите от изпълнените дейности – интерактивни семинари със студенти в български университети, участие в изложения със селскостопанска насоченост, информационни материали. "Модерният производител мисли и се грижи за околната среда, за това, какво ще остави след себе си и за следващите поколения. Модерността означава нов начин на мислене за средата, в която живеем." каза г-жа Трифонова.
Специален гост на церемонията беше г-н Венелин Добрев, експерт от Агенция за регионално икономическо развитие Стара Загора, който представи изключително интересни примери от опитa си по програма INTERREG за успешното внедряване на иновации в малкия и среден бизнес в селските райони. „В България иноваторите са соло играчи, вместо да си сътрудничат. В момента сме доста ниско по веригата на добавената стойност. В повечето случаи изнасяме суровина, без да я развиваме тук по нивото. Може би това е най-голямата бариера пред внедряването на иновации, а не толкова липсата на средства или политическа подкрепа“, убеден е г-н Добрев.
Важна част от информационната кампания, насочена към учениците от земеделските гимназии е създаването на специален модул, наречен „Учебна ферма“, съвместно с Центъра за учебно-тренировъчни фирми към МОН. Той е базиран на учебното предприятие, но е специално адаптиран за учениците от земеделските гимназии с цел да натрупат практически знания чрез управлението на своя виртуална ферма. Учениците влизат в ролята на истински фермери –кандидатстват за финансиране по мерките, финансирани от ДФЗ, пишат бизнес планове, имат сметки във виртуална банка, създават брандове и правят дизайна на етикетите за стоките, които ще предлагат.
Специални гости на церемонията бяха ученици и учителите от двете гимназии, които пилотно прилагат модула „Учебна ферма“ като извънкласна форма през втория учебен срок на 2018/2019 г. Под ръководството на учителките г-жа Неда Недева и г-жа Ваня Партенова, учениците от Професионална гимназия по механизация на селското стопанство "Пейо Крачолов Яворов" в гр. Гоце Делчев, управляват учебна ферма АгроЛидер, специализирана в производството на биологично чисти продукти. Под ръководството на учителките г-жа Петя Коларова и г-жа Ирина Койнарска, учениците от Професионална гимназия по земеделие "Стефан Цанов" в гр.Кнежа, управляват учебна ферма Агрофууд, специализирана в производството на зеленчуци.
Учениците нарисуваха своите ферми и с гордост представиха пред аудиторията своите идеи за модерните и устойчиви стопанства, които искат да създадат. Гимназиите получиха грамоти за изключителен принос за успешното въвеждане на модела „учебна ферма“ и повишаване качеството на професионалното гимназиално образование за селско стопанство, а на всички ученици бяха връчени грамоти за активно участие и творчески принос в пилотните учебни ферми.
Всички участващи ферми са включени в специалния албум „Модерен фермер“.
***
Информационна кампания „Бъдещите лидери в селското стопанство“ e инициатива на Агенция СТРАТЕГМА ООД в партньорство с Център за учебно-тренировъчни фирми към МОН, изпълнявана с финансовата подкрепа на ГД „Земеделие и развитие на селските райони“ на Европейската комисия. Кампанията е финансирана в рамките на покана за представяне на предложения 2017/C 339/07 относно информационните мерки в областта на Общата селскостопанска политика. Общата цел на информационната кампания е да повиши доверието на българските граждани към Общата селскостопанска политика на Европейския Съюз (и политиките на ЕС като цяло) и да насърчи разпознаването на приноса на тази политика за развитието на националното ни селско стопанство, опазването на висококачествените български продукти, опазването на българската природа и съживяването на селските райони.