Комисията публикува проучване за оценка на разликите в състава на хранителните продукти в ЕС

Комисията публикува резултатите от общоевропейска кампания за тестване на хранителни продукти, които показват, че някои продукти се продават под еднаква или сходна марка, но имат различен състав.

След своята реч за състоянието на Съюза през 2017 г. председателят Жан-Клод Юнкер е ангажиран с решаването на проблема с разликите в качеството на продуктите. Европейската комисия предприе различни инициативи, а днес публикува резултатите от проучване, в рамките на което продукти в ЕС бяха тествани чрез една и съща методика, за да се разбере по-добре каква е ситуацията с различното качество на храните. Анализът на почти 1400 хранителни продукта в 19 държави от ЕС, извършен от Съвместния изследователски център – службата за научни дейности и познания към Комисията, показва, че 9% от сравнените продукти са се различавали по състав, въпреки че лицевата страна на опаковката им е била една и съща. Други 22% от продуктите с различен състав са имали сходна лицева страна на опаковката. В рамките на проучването не са забелязани последователни географски тенденции. Въз основа на новата разработена методика националните компетентни органи ще могат да анализират всеки отделен случай, за да определят дали има наличие на заблуждаващи практики, които са забранени съгласно законодателството на ЕС за защита на потребителите.

Тибор Наврачич, комисар по въпросите на образованието, културата, младежта и спорта, отговарящ за Съвместния изследователски център, заяви: Някои европейци смятат, че марковите хранителни продукти, които купуват, са с различно, може би по-лошо качество, в сравнение с тези, които се предлагат на друго място. Комисията призова нашите учени да помогнат за извършването на обективна оценка на тези различия в рамките на единния пазар. Резултатите са смесени – радвам се, че не бяха открити доказателства за разделение Изток – Запад по отношение на състава на марковите хранителни продукти, но в същото време у мен буди притеснение фактът, че една трета от тестваните продукти се продават под еднаква или сходна марка, но имат различен състав.

Комисарят по въпросите на правосъдието, потребителите и равнопоставеността между половете Вера Йоурова каза: На европейския единен пазар не може да има двойни стандарти. С новите закони за санкциониране на разликите в качеството на храните и засилване на правомощията на органите за защита на потребителите разполагаме с необходимите инструменти за прекратяване на тази практика. Европейските потребители ще могат да пазаруват напълно спокойни, че купуват това, което виждат.

В рамките на проучването бяха анализирани 1380 проби от 128 различни хранителни продукта от 19 държави от ЕС. Извадката обаче не е представителна за голямото разнообразие от хранителни продукти на пазара на ЕС. В проучването бе установено следното:

  • В повечето случаи съставът е отговарял на начина на представяне на продуктите: 23% от продуктите са били с еднаква лицева страна на опаковката и еднакво съдържание, а при 27% от продуктите разликите в състава им в различните страни от ЕС са били съпроводени от различна лицева страна на опаковката.
  • 9% от продуктите, представени като еднакви в целия ЕС, са имали различен състав: те са имали еднаква лицева страна на опаковката, но различен състав.
  • Други 22% от продуктите, представени по сходен начин, са имали различен състав: те са имали сходна лицева страна на опаковката, но различен състав.
  • При използването на еднаква или сходна опаковка на продукти с различен състав не се наблюдават географски тенденции. Освен това разликите в състава, открити в тестваните продукти, не означават непременно разлики в качеството.

След като председателят на Комисията Жан-Клод Юнкер засегна въпроса за качеството на продуктите в своята реч за състоянието на Съюза през 2017 г., Европейската комисия предприе различни инициативи:

  • изясняване кога наличието на разлика в качеството на продукти е заблуждаваща практика чрез законодателството в рамките на наскоро одобрения Нов търговски механизъм за потребителите;
  • установяване на обща методика за тестване на хранителните продукти;
  • публикуване на набор от насоки, които помагат на националните органи да прилагат законодателството на ЕС за защита на потребителите и в областта на храните;
  • заделяне на над 4,5 млн. евро за решаване на този проблем;
  • тестване на продукти в целия ЕС чрез една и съща методика, за да се разбере по-добре каква е ситуацията с различното качество на храните.
Източник:
European Commission