В две от големите търговски вериги у нас се проведе “Ден на българския производител”, част от кампанията “Аз подкрепям българските производители, подкрепи ги и ти!”
Възможно е пчеларите да бъдат подпомогнати по схемата „де минимис”, след като се направи анализ, който да потвърждава твърденията им за намалено производство на мед, най-вече заради климатичните условия тази година. Това каза министърът на земеделието Румен Порожанов по време на официалното откриване на Деня на българския производител, което се проведе в магазин на търговската верига „Метро“ в София. Събитието е част от кампанията на министерството “Аз подкрепям българските производители, подкрепи ги и ти!”
По думите на Порожанов има разминавания в представените данни за смъртност при пчелите от Българската агенция по безопасност на храните и тези на пчеларите.
“Имаше среща при зам.-министър Янко Иванов и по данни от Агенцията по храните смъртността съвсем не е 30%, както обявяват пчеларите, а тя клони към нулата. Или по някакви причини пчеларите не обявяват всички смъртни случаи”, каза Порожанов.
Той уточни, че е възложил да се направи анализ на добитото количество мед през 2018 г., тъй като през 2017 г. е отчетен спад в производството му. „Ако този анализ установи, че по-малкото количество мед влошава до критично ниво финансовото състояние на пчеларите, ще им бъде предоставена единствената законово възможна помощ по схемата „де минимис“, обясни Порожанов.
Земеделският министър подчерта, че в сектор „Пчеларство“ са предприети редица мерки за стабилизирането му, като една от тях е забраната за използването на неоникотиноиди, които увеличават смъртността при пчелите. Той допълни, че е необходим стриктен контрол за спазването на рестрикциите.
На събитието “Метро” представи обновения си щанд за пчелни продукти, на който се предлагат 52 асортимента български мед. “От две години разработваме програмата „Отгледано с грижа в България”, за да можем да подкрепяме българските производители в създаването на продукти, които запазват автентичния български вкус. Днес съм много щастлив, че програмата се развива устойчиво и в нея участват 300 български земеделски производители с над 500 продукта”, каза Атила Йенисен, главен изпълнителен директор на “Метро България”.
“Ако търговските вериги се конкурираме в това да подкрепяме местните производители и фермери, това ще е най-полезната конкуренция за страната”, заключи изпълнителният директор на “Метро”.
Порожанов: Важно е да се утвърждават прекрасните вкусови качества на родните продукти
По-късно през деня, министър Порожанов участва в откриването на магазин от още една голяма търговска верига - “Билла” в Пловдив, където беше представена и новата им продуктова линия „Българска ферма“. Той заяви, че е важно да се запази качеството на храните, които се предлагат на българските потребители и да се утвърждават прекрасните вкусови качества на родните продукти. „През последните три години българските производители на месо произвеждат над 210 хил. тона годишно, като през тази година се очаква количеството да бъде по-голямо“, каза още министърът.
От своя страна управителят на „Билла“ – България, Бойко Сачански, посочи, че и двете кампании, на Министерството – „Аз подкрепям българските производители, подкрепи ги и ти“ и на търговската верига – „Българска ферма“ стартират по едно и също време и могат да се определят като патриотични. Кампания „Българска ферма“ ще предлага в магазините само прясно необработвано свинско месо, незамразено, единствено от български производители. Скоро ще се появят и пилешки пресни меса под същата марка.
Източник: Министерство на земеделието, храните и горите