Мексиканска компания произвежда сламки и прибори за еднократна употреба от костилки на авокадо. Материалът е биоразградим и се разгражда за 240 дни.
Мексико произвежда 50% от авокадото в световен мащаб. Поради факта, че за експортиране на авокадо има икономически изисквания (форма, цвят, размер), голяма част от авокадото бива използвано в козметиката, а костилките биват изгорени. Мексиканската фирма открива възможността, как да прави от "отпадък" природосъобразени продукти.
Идеята на основателя на компанията Скот Мундия го осенила още докато бил студент по химическо инженерство и търсел природосъобразна алтернатива на пластмасовите изделия за еднократна употреба. Той провел няколко експеримента, базирани на принципа "проба-грешка", в които използвал различни екзотични продукти, като семена от манго и мамей сапоте. В крайна сметка, костилките на авокадото се оказали най-подходящи за производството на биопластмаса.
Цялостната разработка му отнела две години и днес в компанията вече работят 14 служители. През ноември 2019 г. предстои отварянето на нова фабрика, която ще може да произвежда по 700 тона прибори на месец. Мексико е най-големият производел на авокадо в света с годишни добиви от над 2 млн. тона.
Костилките на плода са отпадъчен материал, който в повечето случаи се изгаря. Мундия обаче разработил ефективен метод, който позволява извличането на хомогенна смес от този материал и превръщането му в биополимер. Впоследствие той може да бъде моделиран във всякаква форма. Продуктите се разграждат напълно за 240 дни, ако бъдат оставени на открито или заровени под земята. За сравнение, на пластмасовите изделия им трябват минимум 100 години.
Компанията е основана през 2013 г., като в началото произвеждала само суровината, която се добива от костилките на авокадото. През 2016 г. Скот Мундия решава да стартира производство на собствени продукти - вилици, лъжици, ножове и сламки. На месец фабриката му произвежда по 130 тона прибори, като сламките заемат дял от 40%. 80% от продукцията се изнася за САЩ, Канада, Коста Рика, Колумбия и Перу.
Мундия разбира, че промяната в потребителските навици вероятно ще отнеме доста време. По думите му повечето хора все още не са склонни да дават повече пари за продукти, които са по-щадящи за околната среда. Но въпреки това той е оптимист, че бизнесът има бъдеще и с времето човечеството ще става все по-чувствително към темата за опазването на природните ресурси.
Източник: https://www.nowscience.co.uk